Papperssvalan

Inlägg publicerade under kategorin Adventskalender 2012

Av Mia - 8 december 2012 10:27

Jag har gjort en presentförpackning för en vinflaska i dagens lucka, perfekt som värdinnepresent eller julklapp t.ex.

 

Här kommer lite hur jag gjort denna variant!

       

 Jag valde papper från Maja Designs vinterkollektion som kom förra året, tror jag, till just denna ask. 

Asken hittar du hos Papperssvalan eller på cchobby eller slöjd-detaljer t.ex

Den är 30 cm hög, och ca 35 cm i omkrets, varvid ett 30.5 cm papper inte räcker runt om.

En lösning kan vara att skarva papper, men jag valde att ha en snörad öppning framme,

en idé som DT Helen hade en gång på en altrad ask:)


Börja med att plocka av locket, skära till en mittbit fram 15x30 cm.

Chalka efter önskemål, asken och papprena!

Det stora mönstrade pappret har jag skurit till 30x30 cm.


             

Tejpa fast frontbiten först. Mät ut vilka kanter som ska vara framåt vid snörningen på det stora mönsterarket och sätt i 5 öljetter på vardera sida. Jag har satt dem från nederkanten: 2cm, 6cm, 10cm, 14 cm och 18 cm, ca 1-1.5 cm in från kanten. Jag har använt vitt sidenband i snörningen och några tejpbitar runt om för att hålla pappret på plats. Stick hål genom pappret där snöret skall sitta.

                

Dags för locket! Mät ut en rundel och klipp till, jag använde samma papper som på frontdelen. Kanten på locket är 3 cm bred, jag fick skarva en bit på några cm för att räcka runt om. Sedan klippte jag till en vit pärlemor remsa på 3 cm x ca 35 cm och kantstansade den på båda sidor och fäste på pappret runt kanten. Till sist lite chalk och fäst tillbaka snöret som det var från början.

         

Dags att dekorera efter tycke och smak! Jag valde en snögubbe och en tag, också dessa från Maja Designs vinterpapper. Tagen stämplade jag och embossade med blå glitteremboss. Stämpel från Inkido.

Snöflingorna kommer från Marianne Design, jag tryckte ut 8 st som jag fäste med 3D kuddar och glittrade med diamond- glitterlim. Några pärlnålar blev pricken över i!

       

DT Mia/ Papperssvalan

Av Mia - 7 december 2012 22:29

Här kommer ett par enkla julkort att göra där man nyttjar papprets bilder, hälsar DT Helen!

 

På det här kortet har jag helt enkelt utgått från papper jag gillar och gjort snabba kort.
   
Eftersom bilderna på korten är så fina kan man helt enkelt utgå från det, klippa till en ram i julrött och eventuellt matcha med några röda knappar.  Jag har också använt mig av martha stewarts bårdpunch med hjärtan på det ena kortet, går ju bra med sidenband också!//DT Helen

Av Mia - 6 december 2012 20:03

En riktigt ljuvlig flaskdekoration kommer här i dagens lucka från DT Eva!

 

Jag har valt ett papper som har mönster på båda sidorna eftersom man kan öppna hjärtat och fylla det med lite godis.

Man behöver två bitar med måtten 24cm-7cm.

Vik dessa sedan på mitten till måtten 12cm-7cm.

   

Skär från den vikta kanten 1cm in upp till 7cmfortsätt att skära på 2 cm, 3cm, 4 cm osv.nu har du 7st 1cmbreda remsor in i papperet. Klipp nu bort varannan remsa och runda av översta delen (jag använder ett glas som mått).

  

Nu skall dess två halvor flätas ihop till ett hjärta.

            

Dekorera efter tycke och smak.

Jag valde utstansade järneksblad Dies från Marianne Design, vita rosor och röda pärlor.

Stansa ut en remsa som fästes bak på hjärtat och två magneter som fästs på insidan så att hjärtat kan stängas även med godis i.

Lycka till! //DT Eva

Av Mia - 5 december 2012 22:38

Här kommer dagens advent-tutorial från DT Signe med en härlig kleenex-ask!

  

Skär bort 5 cm från ena sidan av cardstocken, så att det blir 30,5 X 25,5 cm.
Big sedan efter 6,7 och 12cm på den smala sidan, vänd och big vid 3,5 och 23,5. Skär bort 2 cm,klipp till resterande 1,5cm och låt de bli "flikar" till boxen.
 

För att göra hålet i mitten mäter du 4,5cm in från båda långsidorna och 5cm från kortsidan till "böjen".

Skissa till och skär ut.
Tejpa flikarna och vik ihop. På kortsidan skarvade jag med den överblivna cardstocken.

Nu är det bara att klä in boxen!
             

      

Jag valde att klä den med rött cardstock och papper från Maja Design:)


Av Mia - 3 december 2012 08:00

Jag har valt att visa er hur man gör en enkel men väldigt fin korg till julgodis eller julklappen!
   
1)Du behöver: Cardstock, två eller tre olika färger (Jag valde tre)
                  Mönstrat papper
                  Blommor, Brads
                  Övriga dekorationer, tex. stämplar, utstansat
                  Tejp, lim, glitterlim, chalk
 

2) Skär till ett cardstock i måttet 9x9 tum
   Biga vid 3" runt om så du får nio rutor
   Klipp upp på två sidor så som bilden visar

3) Nu är det dags att skära ut delarna du ska sätta fast. Jag skar ut 5 bitar av rött papper som är 2 3/4", 5 bitar av det mönstrade pappret som är 2 2/4" och 4 bitar vitt som är 2 3/4". Dessa chalkas och tejpas och sätts fast på stommen, se bilden. Det som är grönt är själva botten på korgen, jag satte de femte panelerna på insidans botten.

                
4) Dags att sätta ihop korgen. De uppklippta flikarna till höger och vänster fästes omlott över mittenfliken så att kanterna möts på mitten.
   Handtaget är en bit cardstock 9x1" och en bit mönstrat papper i strl 8 3/4x3/4". Denna fäste jag på insidan med hjälp av en fin brad, satte även en fin scalloped cirkel under.
 
5)Nu är det bara att dekorera korgen. Jag satte dit blad och rosor med glitterlim på. På ena sidan satte jag en fin julstämpel. Fyll med något gott!
 
Lycka till/ DT Jessica
 
 

Av Mia - 2 december 2012 08:13

Dagens lucka kommer från DT Eva i form av en fin kortask! Perfekt för små presenter och annat!:)

    

    

Jag valde en röd cardstock och ett mönsterpapperet var PapperCraft Christmas Wishes

Det röda cardstocken skärs i storleken 8 1/4inch-11inch.

 

Sedan bigas detta papper 1,5inch in på båda långsidorna ,sedan 2,5 inch och 4inch in på båda kortsidorna. Mitten delen som är 3 inch bigas från mitten ner till hörnet 1,5-4innch. Klipp sedan från kortsidan till 4inch bigningen, klipp bort den yttersta 2,5 biten. Se skiss.

  

Bilderna visar hur du tejpar ihop asken.

Sedan skär man ut den bit som passar bäst från mönsterpapperet till framsidan, jag förstärkte med mera järneksblad från en dies från Marianne design och blommor.

Ett band tejpas på baksidan som knyter ihop kortet, jag klär in baksidan med mönsterpapper också.

I kortet kan man lägga en liten platt julklapp, jag brukar göra en tagg för att skriva julrim på.

           

         



Av Mia - 2 december 2012 08:10

   Efter nätverkstrubbel är nu äntligen lucka 1 på plats i Papperssvalans och designteamets ADVENTSKALENDER 2012!

I år är det tutorials varje dag för vackra julalster, så håll till godo!:)

        


Skär ett grönt och ett vitt cardstock till 6 " x 7 "

Bigas vid 0,5" , 1", 6" och 6.5 "


    

 Vik den innersta inåt och den yttersta utåt, så det blir som ovan, på båda cardstocken.


Ta ut ett hål med en cirkelstans i den vita delen och klistra den lösa cirkeln på den gröna.

Se till att cirkeln hamnar rakt under hålet om du måttar med den vita cardstcoken.


jag har stämplat med swirlstämplar och embossat i silver. Grankvisten är stansad (Tim Holtz-stans).

 

Tejpa ihop delarna.


                   


Presentation


Papperssvalan Gotland

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020
>>>

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar & Bloggar

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards